lauantai 1. syyskuuta 2012

Järki vai tunteet?

Hmmm...Jo yli 6000 lukukertaa mun blogilla tähän asti.Aikamoista.

Huomasin just, että en ole kirjoittanut viime kuun puolella ollenkaan. Monta kertaa mä olen kuitenkin aloittanut juuri tämän samaisen tekstin samaisesta aiheesta, mutta ei ole tullut vaan semmosta "inspiraatiota" tai sopivaa hetkeä, jotta olisin voinut saattaa tämän kirjoituksen loppuun.

Viimeiset pari viikkoa on ollut todella isoa myllerrystä mun pään sisällä. En oikein tiedä mistä aloittaisin, joten aloitan nyt alusta.

Keväällä hetken tapailin miestä, jonka kanssa kaikki tuntui menevän putkeen. Meillä oli paljon yhteistä ja tuntui siltä, että oltiin ihan samalla aaltopituudella lähes joka asiassa. Kyllä siinä tunteita oli puolin ja toisin heti ilmassa. Mä olen aina nauranut Disneyn prinsessa-leffoissa niissä kohdissa joissa prinsessa tanssii prinssinsä kanssa ja ympäriltä häviää kaikki muu. Mä olen ajatellut, että ei tuommosta voi tapahtua, kunnes koin itse sen. Tämän miehen pelkkä käden kosketus sai kaiken muun katoamaan ympäriltä ja ajan pysähtymään. Aika kuitenkin ennen pitkää meni eteenpäin ja huomasin, etten ole vielä valmis suhteeseen, lisäksi ainakin omalta puoleltani "suhdettamme" varjosti pieni luottamuksen puute ja aloin ottamaan etäisyyttä. Sitten tapasin Erään ja koin, että hänessä oli toisenlaista potentiaalia, vaikka välillämme ei kipinöitä lennellytkään ja tässä sitä nyt ollaan.

Suhde Erään kanssa poikkeaa aika paljon suhteesta tämän toisen miehen kanssa. Meidän välillämme ei ole missään vaiheessa lennellyt niitä kemian kipinöitä eikä ole ollut mitään "rakkautta ensisilmäyksellä"- meininkiä. Mielestäni tämä suhde on ehkä semmoinen "aikuinen ihmissuhde" joka perustuu enemmän järkipohjalle kuin sille tunteen palolle.Se kiintymys tulee ajan kanssa ja toisen tuntemisen myötä myös ne tunteet. Kyllä tässä on todella hyvä ja tasapainoinen suhde meneillään, ainakin Erään osalta. Minun kanssani samaan lauseeseen ei tässä kohtaa taas voi laittaa sanaa tasapainoinen.

Mä olen alkanut vähän kaipaamaan sitä tunteiden paloa ja huumaa mikä sillon keväällä oli. Viime viikolla sattumalta ohimennen näin tämän toisen miehen ja kaikki meidän yhteiset asiat ja hetket muistuivat väkisinkin mieleen. Vielä enemmän aloin kaipaamaan sitä tunnetta ja ehkä jopa sitä pientä draamaakin joka meidän suhdetta väritti. Ja kyllä pitää myöntää, että kaipaan häntä myös ihmisenä todella paljon.

Ystäviltäni Facebookissa kysyin, että järki vai tunteet ja vastaukset olivat juuri semmoisia kuin oletinkin niiden olevan. Ihmiset joiden tiedän olevan hyvin impulsiivisia vastasivat tunteet ja ne jotka tiesin hieman harkitsevimmiksi vastasivat tietysti järki. Muutama viisas vastaus molempien puolesta oli myös, mutta tässä kohtaa en niitä laske mukaan sillä haluan nimenomaan asettaa rinnakkain nämä kaksi.

Itse olen todella emotionaalinen ihminen ja elän vahvasti tunteilla. Tai ainakin joskus elin, pettämisuutisen ja eron myötä kuitenkin yritin jossain määrin tappaa kaikki tunteeni, sillä vahvat tunteet voivat tietyissä tilanteissa olla todella pelottavia ja tuhoavia. Niinpä yritin siirtyä  rationaaliseen ajatusmalliin ja tein valintani sen mukaan. Nyt kuitenkin kun aikaa on kulunut ja alan olla aika hyvin selvinnyt erosta alkavat tunteet taas ottaa valtaa. Luulen että juuri siksi on alkanut hieman epäilyttämään se, että pystyykö rationaalinen ja järkiperäinen suhde rationaalisesti ajattelevan ihmisen kanssa pidemmän päälle tekemään mua onnelliseksi?

Nostan kyllä hattua kaikille, jotka järjestetysti menevät naimisiin ihmisen kanssa jota ei mahdollisesti ole koskaan ennen edes tavannut. Siinä varmasti aika suuresti koetukselle joutuu kyllä kaikki mielipide-eroista ajattelumalleihin ja niiden mahdollisesti niin erilaisiin lähtökohtiin. En usko, että rationaalisesti ajattelevaa ihmistä voi muuttaa emotionaaliseksi tai toisin päin. Se onkin sitten ihan oma lukunsa voisiko nämä kaksi niin eri pohjalta päätöksiä tekevää ihmistä saada aikaiseksi kestävän parisuhteen.

Olisikin mielenkiintoista alkaa "tutkimaan" parisuhteita ja ottaa asiasta selvää. Jos joku tietää jonkun tutkimuksen /artikkelin aiheesta niin olisi mukava saada linkkejä.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti