torstai 17. toukokuuta 2012

Kolmas pyörä

Joku ehkä odotti postausta äitienpäivänä. Itse en kokenut suurta tarvetta kirjoittaa äitienpäivästä, sillä se oli mukavampi kuin olisin osannut kuvitella. Olin Keijun kanssa reissussa siskoni ja hänen ihanan perheensä luona. Oltiin koko viikonloppu siellä, ja oli mahtavaa. Perjantaina ajelimme Keijusen kanssa ihanassa kevätsateessa ja mieli oli hyvä. Lauantaina juhlimme syntymäpäiviä, olin tosin hyvin väsynyt, sillä Keiju ei nukkunut yötä kauhean hyvin. Sunnuntaina heräsin Keijun itkuun, mutta päivä oli uskomattoman kaunis ja saimme aamupalaksi köyhiä ritareita. Sain jopa elämäni ensimmäisen ikioman muumimukin ja lisäksi sain kunnian kuulla olevani maailman paras täti. Mitä muuta enää voisi kaivata? Exäkin muisti minua tekstarin muodossa ja se lämmitti mieltäni. Kyllä yhden pienen lahjan sain myös kortteineen ja sen merkitys on minulle myös hyvin suuri.

Tällä viikolla olen hurahtanut kuuntelemaan Chisua. En hänen aikaisemmasta tuotannostaan ole juuri perustanut, mutta kuunnellessani uusimpia kappaleita ja keskittyessä sanoituksiin, en ole voinut olla lämpenemättä. Tämä kappale varsinkin sai silmäni kostumaan. Uskon, että jokainen petetyksi tullut ja siitä toipuva kokee tämmöisiä tunteita jossain vaiheessa vaikeaa luopumista. Kyllä, voin sanoa ikävöinäni Exää ja sitä kaikkea mitä meillä oli ja edelleen ihmettelen miten hän pystyi tekemään niin minulle ja Keijulle?

Katselin Keijun ensimmäisen vuoden albumia ja viimeistään tässä vaiheessa mun sydän halkesi surusta ja kaipuusta. Jos Exä on sormus sormessa toilaillut toilailunsa niin saanen kysyä mitä helkkaria on liikkunut niiden naisten päässä? Miten joku voi alentua edes yrittämään varattua miestä. Tässä kohtaa arvostukseni kyseistä naisrotua kohtaan laskee kun lehmän häntä. Itse en moiseen pystyisi. Tuhoamaan toisten elämän ja kajoamaan jonkun toisen omaan, ja vielä pienen lapsen isään. Raivostuttaa! Hankalaa on fyysisesti pettää yksinään, aina mukana on se kolmas pyörä.

Kyseisen kappaleen sanat jo ilmaisevat sitä mitä haluan sanoa, joten en nyt jatka tätä ehkä jopa hieman väsynyttä kirjoitusta tämän enempää. Ensi kerralla taas sitten vähän parempaa tekstiä.Lupaan.


MUOKS. " Kyllä, voin sanoa ikävöinäni Exää ja sitä kaikkea mitä meillä oli ja edelleen ihmettelen miten hän pystyi tekemään niin minulle ja Keijulle?"

Eräs asianomainen pyysi selventämään yllä olevan kohdan. Myönnän, että se on hieman irti asiayhteydestään jo tuossa yllämainitussa kappaleessa. En siis missään nimessä  tässä kohtaa yritä edes puhua siitä, että Exä olisi minut ja Keijun jättänyt. Minähän se itse lähdin. Kysehän on pelkästään nyt siitä luottamuksen pettämisestä. Ihan vaan selvennykseksi, ettei kenellekään jää väärää käsitystä tilanteesta.

Lisäksi mua jäi häiritsemään tuon kappaleen tulkinta, joten otin selvää. Chisuhan siis laulaa yleensä sairauksista, jotka perheiden elämää saattaa varjostaa. Itse mä kuitenkin pidän kiinni omasta tulkinnastani.



5 kommenttia:

  1. Toi biisi ei liity mitenkään pettämiseen.

    VastaaPoista
  2. Hyvä huomio, sitä ei varmaan ole tehty käsittelemään pettämistä. Kappaleen voi ymmärtää monella eri tapaa. Varmaan kappale ensisijaisesti käsittelee mielenterveysongelmaa, mutta minä pystyn samaistumaan siihen ja voin löytää teksistä myös ripauksen sitä fiilistä joka mulla on ollut tän kevään aikana.

    VastaaPoista
  3. Tän kommentoiti osion käyttö on näköjään vähän hakusessa vielä.:D Noh, joka tapauksessa näkisin sen mielenterveysongelman kyseisessä kappaleessa skitsofreniana. Korjatkaa jos olen väärässä, itse en mikään psykiatrian asiantuntija ole. Tiedän vain sen, että musiikki on taiteenala joka on tehty tunnettavaksi, koettavaksi ja tulkittavaksi. Jokainen tyylillään.

    VastaaPoista